ویتامینهای کلیدی برای افراد مبتلا به دیابت

تغذیه ی مناسب به مدیریت متابولیسم بدن کمک می کند. متاسفانه دیابت با چگونگی انجام فرآیندهای متابولیسمی مرتبط با قند تداخل کرده و بروی چگونگی جذب و متابولیز ویتامینهای خاصی تأثیر می گذارد و نتیجه ی آن اختلال درتغذیه ی صحیح و تشدید کمبود این ویتامینها در بدن است.

واضح است که بدن افراد مختلف با هم متفاوت است و بسته به نوع درمانی که پزشک برای هر فرد دیابتی تعیین می کند ویتامین ها و مواد معدنی  خاصی برای سلامت فرد دارای اهمیت بیشتری می گردند.

متخصصین معتقدند مصرف ویتامینDمی تواند شروع بیماری دیابت را به تأخیراندازد و از میزان عوارض ثانویه ی این بیماری بکاهد. ویتامینDهمچنین می تواند حساسیت به انسولین را درسلولها افزایش دهد. اگر چه نورخورشید منبع بسیار خوبی برای ویتامین Dاست اما بسیاری از ما روزانه مقادیر کافی نور خورشید دریافت نمی کنیم،  به همین علت بهتر است مکمل هایی را که حاوی 400 واحد بین المللی  ویتامین  Dباشند (100% DV) مصرف کنید.

 ویتامینهای گروه B: تیامین، ریبوفلاوین، پیروکسیدین، فولیک اسید، سیانوکوبالامین، پنتوتنیک اسید و بیوتین ، تمام اسیدهای B-complexمی توانند به کاهش تخریب عصب (نوروپاتی) در افراد دیابتی و کاهش مقدار قند خون کمک کنند.

مصرف ویتامین B6و B12و فولیک اسید می تواند به متابولیزهموسیستئین کمک کند. هموسیستئین پروتئینی است که با بیماری قلبی و افزایش خطر مرگ در افراد دیابتی مرتبط است.

معمولاً فواید مصرف ویتامین Cنادیده گرفته می شود، ویتامین Cخطربیماریهای قلبی عروقی را کاهش  می دهد، سیستم ایمنی بدن را تقویت می کند، با عفونتها مقابله می کند و از تخریب عروق خونی هنگامیکه همزمان با تزریق انسولین برای کنترل قندخون مصرف گردد، جلوگیری می نماید. افراد دیابتی باید  روزانه بین 200 تا 500 میلی گرم ویتامین Cبصورت یک ساپلیمنت مجزا استفاده کنند.

چنانچه از مولتی ویتامین استفاده می کنید از انواعی خریداری کنید که حداقل 60 میلی گرم ویتامین Cباشد با پزشک  خود قبل از مصرف هر نوع ویتامین یا مکمل تغذیه ای برای اطمینان از ایمنی مصرف آنها همزمان با داروهای تجویز شده برای بیماری دیابت یا سایر بیماریها مشورت کنید. مصرف بیش از حد ویتامین  به اندازه ی کمبود ویتامینها مضر است.

منبع:http://www.examiner.com/article/key-vitamins-for-those-with-diabetes